Hvert år reserverer vi hvert år 4 pladser til elever med fysiske handicaps.
Det beriger ALLE elevers hverdag at møde nogen, der er anderledes end dem selv.
På Hardsyssel Efterskole har vi 50 års erfaring med at drive efterskole, og det har lige siden starten været en central del af vores DNA at skabe et stærkt fællesskab på skolen, hvor der er plads til alle. Derfor har det også altid været naturligt at inkludere elever med handicap i det fællesskab.
Ud af skolens 130 pladser er fire reserveret til elever med særlige behov, herunder fx. muskelsvind og cerebral parese. De handikappede elever er tænkt ind i skolens værdier, opbygning, indretning og aktiviteter. På den måde er rammerne på plads til at eleverne med handikap indgår på stort set lige fod, som de øvrige elever. Og det betyder noget for fællesskabet – både for dem med handikap og dem uden.
Når det kommer til handicaphjælpere, gør vi også meget for at også de bliver integreret i skolen og ikke blot optræder, som hjælpere. Derfor ansætter vi vores egne handicaphjælpere til hvert skoleår, som på den måde også kan udføre andre opgaver på skolen og indgå som lærer og aften/nattevagt for hele skolen. Det betyder, at de bliver en fast integreret del af skolen og er kendt af hele elevholdet. Det er med til at skabe en helhed og gøre det endnu nemmere at hjælpe eleverne med handicap i dagligdagen.
”Vi hører ofte fra vores elever med handicap, at de på efterskolen for første gang oplever at være en del af fællesskabet. I deres tidligere skolegang har eleverne ofte kun været en del af selve skoledagen og er sjældent blevet budt ind i det fællesskab, der foregår efter den sidste time, og mange har derfor oplevet at føle sig udenfor”, forklarer forstander, Jonas Hejsel.
”Efter eleverne er startet på efterskolen, føler de sig for første gang ligestillet og ligeværdige med deres jævnaldrende. Her bliver de helt naturligt integreret fuldt ud i dagligdagen, fordi ingen tager hjem, når klokken ringer ud. Her er man tæt sammen dagen igennem og får nogle unikke oplevelser sammen.”
Et efterskoleophold er ikke uden bekymringer for både elever og forældre. Hør hvordan en tidligere elev og forælder har oplevet et år på Hardsyssel.
Det var med sommerfugle i maven, at Christina B. Pedersen ankom til Hardsyssel Efterskole den første skoledag tilbage i august 2019. Forud var gået mange tanker og spekulationer omkring hverdagen på efterskolen. Hvordan skulle hverdagen forløbe? Hvem skulle hun dele værelse med? Hvordan bliver dagsrytmen på skolen? Helt normale spekulationer for enhver ny efterskoleelev, men for Christinas vedkommende forstærket af det faktum, at hun har Cerebral Parese og sidder i kørestol. Men på efterskolen fandt hun hurtigt ind i et trygt fællesskab.
”Jeg kan huske, at jeg kneb mig selv i armen og sagde ’Hov, nu er det nu. Starten på et nyt kapitel’. Alle mine tanker og bekymringer forud for starten faldt til ro, og jeg kunne straks mærke, at her kunne jeg være mig selv, og at hverdagen kunne lade sig gøre”
Christina B. Pedersen, tidligere elev med Cerebral Parese
Susan Aakjær Larsen er mor til en dreng med Cerebral Parese, som gik på Hardsyssel i to år. Her er hvad hun skriver på Facebook om hendes oplevelse af Hardsyssel.
”Fantastisk efterskole! Vores søn er nu 2. års elev. Stemningen er varm, dedikerede lærere, som kun vil vores søn det bedste! Han har rykket sig fagligt, udvikler sig helt vildt og fået en masse gode venner.”
Susan Aakjær Larsen, mor til tidligere elev med Cerebral Parese
Skolen er indrettet således, at elever med særlige behov bor side om side med de øvrige elever på skolens sysler, som udgør en central nerve på Hardsyssel. Et syssel består af en klynge af 4-6 topersoners værelser, som deler et fællesrum med tekøkken og dagligstue. Det er den bedste måde til at skabe et bredt fællesskab.
Der er adgang for kørestole næsten alle steder på skolen, og vi har installeret automatiske døråbnere ved alle centrale døre, så det er nemt for kørende elever, at kommer omkring i dagligdagen.
Søg